Professioneel webdesign voor mobiele apparaten
Wanneer je denkt aan een professionele online aanwezigheid voor jouw start-up of lokaal bedrijf, dan is responsief webdesign een van de geheime wapens waarmee je waarschijnlijk niet zonder kunt. Wat is dat eigenlijk, "responsief webdesign", hoor ik je denken?
Stel je voor dat je een kameleon bent, maar dan in de wereld van websites. Een kameleon past zich aan aan zijn omgeving door van kleur te veranderen. Responsief webdesign doet iets soortgelijks, maar dan met de lay-out van je website. Het is als het hebben van een superflexibele assistent, die ervoor zorgt dat je website er geweldig uitziet, ongeacht het apparaat dat je bezoeker gebruikt. Van smartphones tot tablets en desktops, responsief webdesign past zich aan om de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.
In dit artikel gaan we dieper in op het belang van responsief webdesign voor mobiele apparaten, ook wel mobile-friendly webdesign genaamd. Waarom? Ongeveer 85% van de wereldbevolking heeft een smartphone, hierdoor is het belangrijk om het nut van mobile-friendly webdesign te begrijpen. Bovendien geven we jullie op het einde van het artikel verschillende tips om je website meer mobile-friendly te maken.
Het belang van mobile-friendly webdesign
In de wereld van webdesign is een geweldige gebruikerservaring de sleutel tot succes, dit geld ook voor de gebruikservaring op mobiele apparaten. Aangezien vele bezoekers gebruikmaken van hun smartphone tijdens het surfen op het internet, wil je dat je website er even duidelijk en visueel aantrekkelijk uitziet als de desktop versie.
Geen stress met verschillende apparaten
We kennen het allemaal wel, die frustratie wanneer je een website op je telefoon opent en alles zo klein is dat je een microscoop nodig hebt om te lezen wat er staat. Responsief webdesign elimineert dit gedoe volledig. Het zorgt ervoor dat je website er net zo professioneel uitziet op een smartphone als op een groot computerscherm. Dus of je klanten nu onderweg zijn met hun smartphone of lekker achterover leunen met een laptop, ze kunnen je site probleemloos bezoeken zonder te hoeven inzoomen en uitzoomen als acrobaten.
Google houdt van responsieve websites
Als het op websites aankomt, luistert iedereen naar Google, toch? Met Mobile-First Indexing duwt Google mobiele websites naar voren en laat ze stralen als nooit tevoren. Als je droomt van die felbegeerde toppositie in de zoekresultaten, is responsief webdesign een stap in de goede richting. Het maakt je website gebruiksvriendelijker en dit resulteert in een betere Google-ranking. Kortom betekent dit dat je meer kans hebt om gevonden te worden door potentiële klanten die online zoeken naar jouw producten of diensten. Dit is toch iets wat we allemaal wensen?
Later in dit artikel kom je meer te weten over Mobile-First Indexing en waarom het voor Google belangrijk is dat je website aangepast is aan mobiele apparaten.
Snel laden = tevreden bezoekers
We leven in een tijdperk van ongeduld. Als je website traag laadt, verlies je bezoekers sneller dan je de term "professioneel webdesign" kunt zeggen. Responsieve websites hebben een geweldige snelheid. Ze laden snel, zelfs op mobiele apparaten met minder indrukwekkende internetverbindingen. En wat betekent een snelle laadtijd? Tevreden bezoekers die niet geïrriteerd raken door die vervelende wachttijd. Dus, als je graag tevreden bezoekers hebt (en wie wil dat nu niet?), dan is responsief webdesign je vriend.
Een uniforme uitstraling
Consistentie is de sleutel tot een sterke merkidentiteit. Met responsief webdesign kun je die consistentie behouden op alle apparaten. Of je klant nu op een smartphone, tablet of desktop zit, ze zien altijd dezelfde professionele uitstraling van je website. Dit resulteert in merkconsistentie, ongeacht waar je bezoeker vandaan komt.
Mobile-First Indexing in een notendop
Mobile-friendly is niet langer een optie, zoals je eerder kon lezen, maar een absolute vereiste voor je website. Waarom? Omdat Google een belangrijke verschuiving heeft gemaakt naar mobile-first indexing. Maar, wat betekent dit nu precies?
Een mobiele wereld: wat is Mobile-First Indexing?
Mobile-first indexing is zoals de wereld aanschouwen door een mobiele bril. Het betekent dat Google de mobiele versie van je website als de belangrijkste versie beschouwt bij het bepalen van de zoekresultaten. Dus als je website niet goed werkt op mobiele apparaten, loop je het risico om lager te eindigen in de zoekresultaten.
Wat betekent dit voor jouw website?
Dit is eenvoudig: zorg dat je website gebruiksvriendelijk is voor mobiele apparaten. Dit betekent niet alleen dat je website er goed uit moet zien op een smartphone, maar ook dat de laadsnelheid optimaal moet zijn. Denk aan snelle laadtijden en een eenvoudige navigatie op een klein scherm. Je wilt immers dat je bezoekers een fantastische ervaring hebben, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken.
Waarom doet Google dit?
Google doet dit om tegemoet te komen aan het groeiende aantal mobiele gebruikers. Steeds meer mensen surfen op het web via hun smartphone. Google begrijpt dit en wil ervoor zorgen dat de zoekresultaten relevant en bruikbaar zijn voor deze gebruikers. Dus, als je website niet mobile-friendly is, loop je niet alleen bezoekers mis, maar ook een betere positie in de zoekresultaten.
Samengevat, met mobile-first indexing draait alles om de mobiele ervaring. Zorg dat je website in de smaak valt bij mobiele gebruikers door te investeren in een responsief ontwerp en snelle laadtijden. Hierdoor blijf je niet alleen in de race van de online wereld, maar bied je ook een geweldige gebruikerservaring aan je gebruikers.
Wil je meer te weten komen over Mobile-First Indexing en de best practices? Meer info kan je vinden via deze documentatie van Google.
Tips voor een mobile-friendly website
Nu we meer weten het responsief webdesign en het belang hiervan bij een professionele website, geven we graag een aantal tips over het mobile-friendly maken van je website. Volg onderstaande tips om jouw website te optimaliseren. Contacteer ons gerust indien je hierbij graag professionele hulp hebt.
Hanteer gebruiksvriendelijke knoppen
Je kent het wel, dat frustrerende moment wanneer je op een website tikt en per ongeluk twee andere dingen aantikt omdat de knoppen zo klein zijn. Geen zorgen, dat willen we niet voor onze bezoekers! Maak je knoppen lekker dik, zodat ze zelfs met de dikste vingers makkelijk te raken zijn. Google bestraft websites die te kleine knoppen gebruiken op mobiele apparaten.
Vermijd dat eindeloze scrollen
Niemand houdt van eindeloos naar beneden scrollen, het is als een oneindige trap die nergens naartoe leidt. Houd je content beknopt en to the point. Bezoekers moeten direct vinden wat ze zoeken, zonder een scroll-marathon te moeten afleggen. Kort en krachtig is hier het motto! Tenzij je natuurlijk een super interessante blogpost schrijft.
Afbeeldingen: less is more
Afbeeldingen zijn als de slagroom op je webdesign taart, maar een overvloed aan slagroom maakt het geheel wat zwaar. Kies je afbeeldingen zorgvuldig uit, zo krijg je een smaakvolle en lichte taart waar iedereen van geniet.
Navigatie: keep it simple, stupid!
Jouw mobiele menu moet intuïtief zijn. Maak het gemakkelijk voor je bezoekers om te navigeren door je website. Niemand wil een speurtocht houden naar de juiste info. Houd je menu beknopt en overzichtelijk, duidelijkheid wordt geapprecieerd door de bezoekers van jouw website.
Minimalistisch design
Houd het design eenvoudig en minimalistisch. Te veel toeters en bellen maken jouw website onoverzichtelijk op een klein scherm. Focus op de essentie, mobiele gebruikers willen zo snel als mogelijk de informatie vinden die ze nodig hebben. Gebruik bovendien voldoende witruimte, zo creëer je ademruimte tussen elementen om de leesbaarheid en esthetiek te verbeteren.
Optimaliseer typografie en kleurcontrast
Gebruik een lettertype dat goed leesbaar is op kleine schermen, een goede leesbaarheid is namelijk essentieel. Vermijd te kleine lettergroottes en kies voor een kleurcontrast dat de tekst gemakkelijk te onderscheiden maakt. De call-to-actions op jouw website moeten leiden tot conversie, zorg ervoor dat dat deze opvallen en gemakkelijk te vinden zijn.
Sneaky snelle laadtijd
Snelheid is super belangrijk voor mobiele gebruikers. Als je website doet alsof het een slome schildpad is, zijn je bezoekers al lang vertrokken. Comprimeer afbeeldingen en voorzie het juiste formaat, minimaliseer code en zorg zo voor een snelle laadtijd. Een snelle website maakt van je een kampioen in professioneel webdesign!
Testen, testen, 1, 2, 3!
Voor het echte 'Wow, dit werkt goed op mijn smartphone!' effect, moet je testen. Pak je eigen smartphone erbij en surf door je website. Ziet alles eruit zoals je wilt? Is alles makkelijk te vinden? Als het goed aanvoelt op je smartphone, dan zit je waarschijnlijk op de goede weg. Natuurlijk zijn er vele verschillende formaten van smartphones, belangrijk is dat je ook op andere formaten je website test.
Hou continu rekening met mobile-friendly: blijf optimaliseren
Responsief webdesign is geen eenmalige taak. Blijf de prestaties van je website op mobiele apparaten controleren en blijf optimaliseren voor een geweldige gebruikerservaring. Mobiele apparaten wijzigen doorheen de tijd, je website moet hier natuurlijk telkens op worden afgestemd. Volg daarnaast de laatste trends en ontwikkelingen in webdesign voor mobiele apparaten.
Klaar om je website mobile-friendly te maken? Nu je weet waarom responsief webdesign zo belangrijk is, wil je waarschijnlijk meteen aan de slag. Het goede nieuws is dat het gemakkelijker is dan ooit. Met de hulp van een professionele webdesigner, zoals Studio Kumo, kun je je website laten transformeren in een responsief meesterwerk. En geloof me, je bezoekers zullen je dankbaar zijn.
Dus, waar wacht je nog op? Laat de magie van responsief webdesign beginnen en contacteer ons.
Neem contact op via het contactformulier of onderstaande kanalen
Studio Kumo is gelegen in Bonheiden, maar we zijn werkzaam in regio Mechelen, Antwerpen, Lier, Turnhout en eigenlijk in heel Vlaanderen dus.